I dette blogindlæg vil DollarDog’s hundeinstruktør og adfærdsspecialist, Henriette Andrae, komme ind på forskellige dele af mental stimulering og hvordan du kan gøre dette. I det forhenværende blog-indlæg, blev der snakket generelt, om vigtigheden af mental stimulering og aktivering af hunden. I dette indlæg vil Henriette gå mere i dybden om emnet.
Mental stimulering kan udføres ved selvstændige – og/eller samarbejdende træningsøvelser.
MENTAL SELVSTÆNDIG STIMULERING
Når hunden introduceres for selvstændige problemstillinger (aktiveringsgenstande/opgaver), er det vigtigt at hjælpe hunden i gang, for at undgå, at den ikke finder ”ideen” uinteressant og derfor stopper med at arbejde/løse opgaven. Hunden kan også blive destruktiv og begynde at tygge/bide i genstandene.
- Arbejd stille og roligt i hundens tempo. Dette giver størst succes – og dermed bedst udnyttelse af genstandene og aktiviteten.
- Hvis hunden går væk uden opgaven, er løst eller bliver destruktiv på genstanden, er det højst sandsynligt fordi den ikke forstår, hvad opgaven går ud på.
- Flyt ALTID genstandene væk når hunden er færdig, dermed er genstandene mere interessant til næste gang og man undgår bidemærker på dem.
Forslag på aktiveringsgenstande:
- LickiMat - i forskellige udgaver
- Diverse Kong aktiveringsgenstande
- Søgning i huset eller på græsplænen
Alle produkterne kan købes i DollarDog. Lige nu har vi 30% på udvalgte populære aktivitetslegetøj - Kun så længe lager haves! Det er b.la. populære aktivitetslegetøj som: Snack Pooper, Flip Bone, Gamble Box og Roller Bowl!
Kom endelig på besøg i butikken eller ring og vi hjælper dig og din hund godt fra start.
MENTAL SAMARBEJDENDE STIMULERING
Under denne form for stimulering arbejder ejer og hund sammen om opgaven. Dog er det hunden der skal finde frem til løsningen, og vi som ejer skal støtte hunden på vej til vores mål.
Vi kan både benytte dette, som en super god måde at optimere vores kontakt til hunden, samt til brug i specifikke øvelser.
Eks. på samarbejdende mental stimulering med evt. klikker, som optimerer kontakten:
- Sjove øvelser (rulle, snurre, giv pote, højre/venstre, puf, kravle, etc.) Kun vores fantasi som sætter grænsen for, hvad man kan lave med sin hund.
- Her kommer også alle vores aktivitetsspil ind i billedet. Du kan øge sværhedsgraderne med forskellige niveauer af spil. Gå ikke fra hunden når man træner/arbejder med disse spil. Det vigtigt at lære hunden at behersker og udvikle sig i de forskellige udfordringer.
- Eks på specifikke ønsker: Hoppen op, træk i linen, indkald, gå pænt etc.
- Vores basistræning (sit/dæk/plads etc.) benyttes også under denne gruppe.
- Her kan vi arbejde med eller uden klikker.
Stil ikke for store krav i starten. Læs og lyt til din hund, så undgår du en hund med overspringshandlinger og som stopper med at arbejde.
Hvis du er i tvivl om hvordan du starter dine øvelser op, eller arbejder med kliktræning, kan du med fordel benytte dig af en enetime hos DollarDog.
FYSISK STIMULERING
Gåturen og den sociale interaktion (med andre hunde) er også en vigtig del af hundens liv. Specielt de første år. Hunde er et flokdyr og trives bedst sammen med andre artsfæller og deres kontakt. Igennem dette lærer hunden en naturlig adfærd/kommunikation og kan derved omgås andre på en sund måde.
Når en hund er omkring 2 – 3 år (afhængig af race og køn) har hunden etableret sig i vores flok og vil fra denne alder, måske ikke have det store behov for meget social interaktion med fremmede hunde, som den typisk gerne ville, da den var yngre. Dette er meget normalt.
Dog skal siges, at det er ikke alle hunde der kan mættes med fysisk stimulering, og derfor er det vigtigt at kombinerer med mental stimulering, for at få en velafbalanceret hund i hverdagen.
- Pas generelt på overtræning/overstimulering, samt understimulering. Du kender din hund bedst og dermed dens grænser.
- Store/mellem hunde har større behov for fysisk aktivering end små, men ALLE hunde har behov for mental stimulering
- Lad hunden få sit foder via mental og fysisk træning – arbejd ud fra ”intet er gratis” princippet…
Hvor mange ulve ville i den vilde natur finde sin mad i en madskål?